ÜZENET
Olvass tovább: https://egycseppidezet.webnode.hu/idezetek/kitartas/
Olvass tovább: https://egycseppidezet.webnode.hu/idezetek/kitartas/
Olvass tovább: https://egycseppidezet.webnode.hu/idezetek/kitartas/
Lejátszáskor nyugodtan állítsd
teljes képernyőre.
A TANÉV RENDJE
Digitális iskola. EFOP 3.2.3.-17
DALUNK
e-napló, e-ügyintézés
Kapcsolat
Székesfehérvár, Munkácsy M. u. 10.
OM azonosító: 030052
TELEFONSZÁM:
(22) 502 250
(30) 305 3725
E-MAIL:
igazgato.munkacsy@gmail.com
ÉTKEZÉS:
Kálmánné Udvardi Piroska
(70) 669 90 84
(70) 320 75 91
etkezes.munkacsy@szik.szekesfehervar.hu
Fenntartó
Székesfehérvári Tankerületi Központ
Igazgató: Török Szabolcs
8000 Székesfehérvár, Petőfi S. u. 5.
Központi telefonszám: +36-22-795-241
Központi e-mail cím: szekesfehervar@kk.gov.hu
Adatvédelmi tisztviselő:
Dr. Várnagy Lilla
Iskolaegészségügy
ISKOLAORVOS
Dr. Vajda Marianna
Szfvár, Sarló u. 25/a
22/503-751
VÉDŐNŐ
Baliné Kugler Gyöngyi
+36 20 441 64 45
Iskolai napok:
Hétfő, kedd, csütörtök: 12:00-15:00
Védőnői fogadóóra:
hétfő: 10:00-12:00
Iskolagyümölcs Program
FIZIKA 7. - FIZIKA 8.
7. osztály
I. TESTEK, FOLYAMATOK MÉRHETŐ TULAJDONSÁGA | |
1.1. A mérés Alapmennyiségek |
|
1.2. A tömeg mérése, a sűrűség 1.2.1. Tehetetlenség 1.2.2.Tömeg |
Az emberi test sűrűségének mérése |
1.3. Az idő mérése |
|
1.4. Összefoglalás |
|
II. TESTEK MOZGÁSÁNAK VIZSGÁLATA |
|
2.1. Testek mozgásának jellemzése | Mozgás, pálya, út, elmozdulás |
2.2. Mozgások grafikus ábrázolása, egyenletes mozgás |
|
2.3. Egyenletesen változó mozgások |
Szabadesés a Holdon (kalapács és madártoll) |
2.4. A körmozgás jellemzői |
|
2.5. Összefoglalás |
Kahoot! |
III. AZ ERŐ | |
3.1. Az erő fogalma |
Erő és mozgás |
3.2. Néhány erőfajta - legismertebb erőfajták |
Newton III. törvénye |
3.3. Erőmérés. Erő ellenerő. Több erőhatás együttes eredménye. Az erő sebességváltoztató hatása. A súrlódási és a közegellenállási erő. A forgatónyomaték |
Emelő eduMedia |
3.4. Munka, teljesítmény, mechanikai energia Az energia fogalma A munkavégzés és a munka A teljesítmény A hatásfok |
|
3.5. Gépek Az egyszerű gépek |
Lejtő |
3.6. Összefoglalás |
Fizikai mennyiségek (Keresztrejtvény) |
IV. KÖLCSÖNHATÁSOK |
|
4.1. A nyomás fogalma |
Amit a nyomásról tudni kell |
4.2. A folyadékok nyomása - hidrosztatikai nyomás |
|
4.3. A gázok nyomása - a légnyomás |
A légnyomás |
4.4. Közlekedőedények, hajszálcsövek |
Közlekedőedények I. Hajszálcsövek |
4.5. A felhajtóerő. Arkhimédész törvénye |
A felhajtóerő, Arkhimédész törvénye 3.rész |
4.6. A testek úszása, lebegése és elmerülése |
|
4.5. Összefoglalás |
A nyomásról tanultak ismétlése (A nyomás összehasonlításásakor mindig az egységnyi felületre ható nyomóerőt vizsgáld!) 1.rész A folyadékok súlyából származó nyomás, a légnyomás 2.rész |
V. HŐMÉRSÉKLET, HALMAZÁLLAPOT |
|
5.1. A hőmérséklet mérése A hőtágulás |
Hőtágulás - Tananyag Hőtágulás - Gyakorló feladatsor WORDWALL - Hőtágulás kvíz (ÚJ!) |
5.2. Hőterjedés |
Hőterjedés - Tananyag Hőterjedés - Gyakorló feladatsor |
5.3. Olvadás, fagyás Halmazállapot-változások |
Halmazállapot1 Halmazállapot2 - tananyag Halmazállapotváltozások - Gyakorló feladatsor (Bevezetés) |
5.4. A párolgás |
|
5.5. A forrás, lecsapódás |
|
5.6. A termikus kölcsönhatás A testek belső energiája. A fajhő Az oldódás nem olvadás! Az égés |
WORDWALL - Kölcsönhatások (ÚJ!) A fajhő - tananyag
|
5.7. Összefoglalás 8b:2023_02_27-03_03 |
Gyakorló feladatsor a 11.14-i javításhoz Az anyag tulajdonságai (ÚJ!) Fizikai vagy kémiai változás (ÚJ!) PREZI: A víz tulajdonságai WORDWALL - A víz (ÚJ!) |
VI. A HANG, HULLÁMMOZGÁS A TERMÉSZETBEN |
|
6.1. A hangkeltés | |
6.2. Hallás, a fül | |
6.3. A hang terjedése |
|
6.4. A magas és mély hangok |
|
6.5. Hullámok a természetben |
|
6.6. Összefoglalás |
|
VI. A FÉNY |
|
7.1. A fény terjedése és visszaverődése Fényforrások; a fény egyenes vonalú terjedése A fény visszaverődése a sík- és gömbtükörről A sík- és gömbtükör képalkotása |
|
7.2. Gömbtükrök | |
7.3. A fény törése Fénytörés a domború lencséken |
|
7.4. Prizmák, lencsék A lencsék képalkotása |
|
7.5. A látás, optikai eszközök Az emberi szem és a látás |
Hogyan működik a szemünk? |
7.6. Színek, légköri jelenségek A testek színe |
Fénytörés prizmán - szivárvány |
7.7. A fény mint elektromágneses hullám |
|
7.8. Összefoglalás |
|
VI. AZ ENERGIA |
|
8.1. Az energia fogalma | |
8.2. Energiaforrások | |
8.3. Energiaigények |
|
8.4. Az energiafogyasztás környezeti hatásai |
|
8.5. Összefoglalás |
8. osztály
I. ELEKTROMOS ALAPJELENSÉGEK |
|
1.1. Elektrosztatikai jelenségek kísérletek; az elektromos töltés 1. Megdörzsölt műanyag rúd - papírfecni; haj; lufi 2. Megdörzsölt műanyag rúd - megdörzsölt műanyag rúd 3. Megdörzsölt műanyag rúd - megdörzsölt üvegrúd Elektromos alapjelenségek c. VIDEÓ itt 4. A műszálas ruha levételekor gyakran pattogásokat hallunk, sötétben még kis szikrákat is láthatunk. Az egymáshoz súrlódó műszálas és pamut ruhadarabok összetapadnak, vonzzák egymást. 5. Lufikísérletek - PHET szimuláció |
Elektromosság szó a gyanta görög nevéből, az elektronból ered. Már a görögök is ismerték a kifejezés mögött megbújó fizikai jelenséget. Thalesz megfigyelte, hogy a gyapjúval megdörzsölt borostyánkő (megkövesedett gyanta) apró tárgyakat: pl. száraz falevelet vagy madártollat voz magához. Azt is megfigyeték, hogy elég hosszú dörzsöléssel szikrát is tudnak pattintani. Ma ezt a jelenséget sztatikus elektromosságnak nevezzük. John T.R.A. Volta Phet szimuláció itt. (Dörzsöld a padlót a lábával!) |
1.Elektromos állapot |
Bizonyos testek dörzsölés hatására elektromos állapotba kerülnek, feltöltődnek. Töltések okozzák. https://learningapps.org/3826872 |
2.Elektromos töltés | A testek elektromos állapotát jellemző fizikai mennyiség. Jele: Q; mértékegysége C (coulomb) Kétféle töltés van: pozitív és negatív. |
3.Elektromos töltés - MÁR TANULTAD![]() |
Mi a magyarázata egy test pozitív vagy negatív töltésének? Tudjuk, hogy minden test parányi részecskékből, atomokból áll. Az atomok is összetettek: pozitív töltésű atommagból és az atommag körül mozgó negatív töltésű elektronokból állnak. Az atommag pozitív töltésű protonokból és semleges neutronokból áll. Egy-egy atomban a protonok és elektronok száma egyenlő, ezért az atom elektromosan semleges. |
4.Elektromos kölcsönhatás | Elektromos állapotban lévő testek között jön létre. Vonzásban vagy taszításban nyilvánul meg. |
5.Magyarázd meg! |
Ha egy elektromosan semleges testben megváltozik az elektronok száma, akkor a test elektromos állapotba kerül. Ha szőrmével megdörzsöljük a műanyag rudat, a szőrme számos elektront elenged, átad a műanyag rúdnak. A szőrme így pozitív, a rúd negatív töltésűvé válik. |
6.Elektromos mező | Elektromos állapotban lévő testek sajátos környezete, amelyen belül észlelhető az elektromos kölcsönhatás. |
1.2. Atomok, elektronok; vezetők, szigetelők | Csoportosítsd az itt bemutatott kilenc anyagot áramvezetőképességük szempontjából! |
7.Anyagok csoportosítása elektromos vezetés szempontjából |
Elektromos vezetőkben könnyebben mozdulhatnak el az elektromos tulajdonságú részecskék: például a fémek, a szén, a csapvíz (sós víz), az emberi test, vizes fa. Szigetelő például az üveg, a műanyag, a porcelán, száraz textil, száraz fa, a desztillált víz. Az elektromos vezetékeket a balesetveszély miatt szigetelő burkolattal látják el. Az elektromos eszközök kapcsolóját és fogantyúját is szigetelőanyagból készítik. Vannak anyagok, melyek sem szigetelőnek, sem vezetőnek nem használhatók. Ilyen például a száraz fa és a papír. (Az anyagok egy más csoportja bizonyos feltételekkel szigetelőként, más feltételek mellett vezetőként viselkedik. Ezeket az anyagokat félvezetőknek nevezik.) |
8.Földelés | Ha az a célunk, hogy egy test elektromos állapota megszűnjön, akkor egy vezetőt kapcsolunk a test és a Föld közé. Ezt az eljárást földelés nek nevezzük. Ilyenkor például a többletelektronok a vezetőn át a Földbe vándorolnak, és így a test semleges lesz. A földelésnek balesetvédelmi szempontból nagy jelentősége van, ezért földelik az elektromos eszközök többségét. A villámhárító is ilyen elven működik. |
9.Elektroszkóp | Az elektromos állapot kimutatására szolgáló eszköz. |
10.Magyarázd meg!![]() |
Ha a semleges elektroszkóp tányérjához megdörzsölt műanyag rudat érintünk, a rúdról elektronok vándorolnak át az elektroszkópra. Ilyenkor a fémállvány és a mutató is negatív elektromos állapotú lesz. A közöttük fellépő taszító hatás miatt a mutató elfordul, kitérése az elektroszkóp és a vele érintkező test elektromos állapotát jelzi. |
11.Mi történik, ha pozitív töltésű üvegrudat érintünk az elektroszkóp tányérjához? | Ha pozitív elektromos állapotú testtel érintjük meg a semleges elektroszkópot, akkor az elektroszkópról vándorolnak át elektronok a testre. Ilyenkor az elektroszkóp a protontöbblet miatt pozitív elektromos állapotú lesz. |
Az elektroszkóp mutatója akkor is elektromos állapotot jelez, ha a megdörzsölt műanyag rudat csak közelítjük a tányérjához. Miért? ![]() |
A rúd elektromos mezője taszító hatást fejt ki az elektroszkóp szabad elektronjaira, azok egy részét távolabbra taszítja. A tányér tehát pozitív, a fémtartó és a mutató negatív elektromos állapotú lesz.
Eltávolítva a műanyag rudat az elektroszkóp közeléből, a mutató kitérése megszűnik. Ez jelzi, hogy az elektroszkópban a szabad elektronok eloszlása ismét egyenletes lett.
|
12.Elektromos megosztás | Az elektroszkóp fémtestében az elektronok száma állandó, csak térbeli eloszlásuk változik. |
13.Elektrosztatika | A fizikának a nyugvó elektromos töltésekkel foglakozó fejezete. |
1.3. Mozgó töltések, az elektromos áram Az áramerősség és mérése | |
14.Elektromos töltés![]() |
Az elektromos töltés mértékegységének azért nem egyetlen elektron töltését választották, mert az rendkívül kicsi mennyiség. 1 C töltésből a Földön élő mintegy 6000 millió ember mindegyikére több mint 1000 millió elektron jutna. 6,24 trillió elektron együttes töltése 1 C . |
15. Az elektromos áram | |
16. Az elektromos áram iránya | |
A technikai áramirány | |
17. Az áramerősség | |
1.4. Áramkörök Áramkörök összeállítása; áramköri jelek A fogyasztók soros kapcsolása A fogyasztók párhuzamos kapcsolása https://learningapps.org/4810649 https://learningapps.org/4929017 https://learningapps.org/8033873 https://learningapps.org/7151382 https://learningapps.org/6570040 https://learningapps.org/4757844 https://learningapps.org/4757628 https://learningapps.org/6411954
|
|
1.5. Feszültség, feszültségmérés | |
1.6. Ellenállás, Ohm törvénye | Az ellenállás(genially) |
1.7. Az áram hatásai | |
1.8. Összefoglalás | Összefoglalás1 |
II. AZ ELEKTROMOS ÁRAM | |
2.1. Az elektromos áram és az emberi szervezet Az elektromos áram hőhatása,vegyi hatása,élettani hatása | Kémiai |
2.2. Fogyasztók soros és párhuzamos kapcsolása https://learningapps.org/4109274 |
|
2.3. Áramforrások | |
2.4. Az elektromos munka és fogyasztás; teljesítmény | Munka, teljesítmény |
2.5. A lakás elektromos hálózata | Vezeték ellenállása |
2.6. Napjaink elektromos eszközei Az elektromágnes gyakorlati alkalmazásai | |
2.7. Összefoglalás Az elektromos motor |
Összefoglalás 04.24. |
III. ELEKTROMÁGNESES INDUKCIÓ | |
3.1. Állandó mágnesesek, mágneses mező példák |
Zöld járkálás |
3.2. Az elektromos áram mágneses hatása Az indukált feszültség és áram |
|
3.3. Mozgási indukció, váltakozó feszültség létrehozása Indukciós alapjelenségek A váltakozó áramú generátor |
Faraday laboratóriuma elektromos energia -> mozgási energia mozgási energia -> elektromos energia |
3.4. Váltakozó feszültség, váltakozó áram A váltakozó áram hatásai | Tesla Alufólia Tesla-gömb |
3.5. Nyugalmi indukció, transzformátor | Nyugalmi indukció |
3.6. Az elektromos energia szállítása A transzformátor gyakorlati alkalmazásai Az elektromos hálózat; az energiatakarékosság | |
3.7. Összefoglalás https://zrinyi-encs.edu.hu/fizika/fizika8/itmakr.html
|
Összefoglaló (ppt) |
IV. NAPRENDSZER | |
4.1. A Nap és a Hold | |
4.2. A csillagok | |
4.3. Bolygók | |
4.4. A világegyetem | |
4.5. Összefoglalás | |
V. KÖRNYEZETÜNK ÉS A FIZIKA | |
5.1. A Föld fizikai tulajdonságai | |
5.2. Ami éltet és véd – a Föld légköre | |
5.3. Meddig bírjuk energiával? | |
5.4. Energiatakarékosság a háztartásban | |
5.5. Összefoglalás | |
2022.05.12. 7.a:
https://redmenta.com/?solve&ks_id=2025955539
https://redmenta.com/?solve&ks_id=1801150069
2022.05.11. 8b:
https://redmenta.com/?solve&ks_id=958313652
https://redmenta.com/?solve&ks_id=1814555490
Számonkérés (Redmenta) 8.b !!!
2019.11.11. 7.b mozgások1
Összefoglalás: A nyomás 1.rész 2.rész 3.rész
Fizika Gyakorló feladator 7.b osztály (március 1.)
INFORMATIKA számonkérés 7.b osztály (március 2.)
Fizika Gyakorló feladatsor 7.b osztály (március 2.)
Gyakorló feladatok az ERŐ témakörhöz 7. osztály:
https://learningapps.org/2185045
https://learningapps.org/2847466
https://learningapps.org/2401139
https://learningapps.org/6215730
https://learningapps.org/5382236
https://learningapps.org/6086816
https://learningapps.org/1964418
https://learningapps.org/3189993
https://learningapps.org/2250200
https://learningapps.org/6275555
2020. február 25. 7. osztály
https://learningapps.org/4933966
https://learningapps.org/3384947
https://learningapps.org/7489574
https://learningapps.org/8723558
https://learningapps.org/7577164
https://learningapps.org/6298366
2020. február 25. 8.osztály
https://learningapps.org/2664037
https://learningapps.org/1985997
https://learningapps.org/8107435
https://learningapps.org/2004670
2020. október 22.
2022. január 07.
https://learningapps.org/2401139
https://learningapps.org/2185033
https://learningapps.org/5382698