2025. október 10. 8.b osztály - DIGITÁLIS KULTÚRA (ÓRASZÁM: 6. óra)
I. A feladat ismertetése
II. SZÖVEGALKOTÁS: Írjatok meg egy klasszikus mese vagy történet új változatát! Használhattok AI-t, de egészítsétek ki a saját gondolataitokkal, fordulatokkal, vicces párbeszédekkel vagy leírásokkal! Nem elég bemásolni, amit a gép ad – mi a ti fantáziátokra is kíváncsiak vagyunk!
Magyarul is jól működő, ingyenesen kipróbálható szövegalkotó AI-eszközök pl.
PÉLDA: Ugyanazt a promptot beírva a következő eredményeket kaptuk:
A prompt: Írj egy rövid, vicces mesét egy robotmacskáról, aki iskolába jár!
III. A promptoknál (az MI-nek adott utasításoknál) figyeljetek az alábbiakra:
- Légy pontos és világos!
- Adj részleteket!
- Használj kérdést, ha bizonytalan vagy!
- Maradj kedves és biztonságos!
- Használd ki a javítás lehetőségét!
IV. Az elkészült mesét word dokumentumba mentve szerkesszétek át (12 pt betűméret, Times New Roman betűstílus, 1,5-es sorköz)
V. KÉPALKOTÁS: Készítsetek egy plakátot, szórólapot vagy illusztrációt, ami illik a történethez! Generálhattok képeket AI segítségével, de tegyétek őket egyedivé: szerkesszetek, kombináljatok több képet, adjatok hozzá szöveget vagy saját stílust!
VI. Mivel és hogyan generáljunk képeket?
Ma már a legtöbb szöveges mesterséges intelligencia (pl. a chatgpt; copilot, gemini) tud képet is generálni, de ha kifinomultabb eszközöket szeretnétek használni, keressetek képgenerátorokat:
Tengr.ai, DALL-E, Leonardo AI, Freepik, Fotor, Midjourney AI.
VII. A promptoknál figyeljetek az alábbiakra.
VIII. HANG-ZENE ALKOTÁS: Adjátok meg a sztori hangulatát zenével vagy hangeffektekkel! Lehet AI által készített, de feldobhatjátok saját hangokkal, zajokkal vagy egy kis zeneszerkesztéssel.
IX. Mivel és hogyan generáljunk zenét?
Jó zenéhez jó szöveg kell. Első lépésként írjatok, vagy írassatok dalszöveget valamelyik szöveges mesterséges intelligenciával!
X. Ezután keressetek egy jó zenegenerátort! Ilyenek például a Suno, az Udio.
- Válasszatok zenei stílust!
- Válasszatok női vagy férfi énekest!
- Ne lepődjetek meg, ha az énekes magyar kiejtése furcsa lesz!
- A legjobb dalt mentsétek le .mp3 formátumban!
XI. És van még egy fontos része: a dokumentáció. Ez egy rövid beszámoló arról, hogyan készült a pályamű. Írjátok le, milyen AI-eszközöket használtatok, hogyan osztottátok fel a munkát, és hogyan tettétek bele a saját kreativitásotokat!
XII. Határidő: október 22.
XIII. 2-4 fős csapatok létrehozása - csapatnevek
Összefoglaló
MENTIMETER
Digitális kultúra (NAT 2020) / Informatika
 |
3.osztálytól |
4.osztálytól |
| Egy informatikateremben nagyon sok számítógép van, nagy értéket képviselnek. A gépteremben tartózkodóknak ismerniük kell a teremrendet, és be kell tartaniuk. |
TEREMREND1
TEREMREND2
A túlzás veszélyei
Kommunikáljunk a számítógéppel!
Hogyan működik?
|
TEREMREND1
TEREMREND2
TEREMREND3
|
| Olyan sok helyen jelen vannak már digitális eszközök, hogy az életünk is átalakult: elmondhatjuk, hogy digitális világban élünk. |
Digitális eszk., amit már ismertek (LA)
Digitális - nem digitális /párkereső/(LA)
Digitális eszköz neve - képe /párkereső/ (LA)
Digitális - nem digitális (WW)
Múlt és jelen (WW)
Hasznos - veszélyes? (WW)
Összefoglaló (Genialy)
Összefoglaló (WW)
|
Digitális eszközök (WW)
Digitális eszköz neve - képe /párkereső/ (LA)
Digitális eszközök /szókereső/ (WW)
Összefoglaló (WW)
|
|
A számítógép részei, az egér
A digitális eszközök elektromos árammal működnek. Használatuknak éppen ezért nagyon komoly szabályai vannak, melyeket be kell tartanod!
|
A szg. részei (LA)
A szg. részei (WW)
Az egér részei (LA)
Egérhasználat (pontösszekötő)
Homokkép készítése
Egérhasználat (DragonDrop)
Egérhasználat (Genialy)
|
A szg. részei (LA)
A szg. részei (WW)
A szg. részei /akasztófa/ (WW)
Így használd az egeret (WW)
Egér használata (WW)
Szg.részei; ki-bemenet; adathordozó (LA)
Rajzoljunk!
|
A digitális eszközöket legtöbbször a gombbal kapcsoljuk be. A mobileszközöket az oldalukon lévő gombbal; ez a jel többnyire kikapcsoláskor jelenik meg a képernyőjükön. A kikapcsolás a gépet működtető rendszertől függ, ezt a gyakorlatban tanulod majd meg |

Digitális eszk. használata /összefoglaló/ (Genialy)
|
Hardver vagy szoftver (LA)
Ki-, bemenet eszk. (LA)
|
|
A számítógép részei, a billentyűzet
A számítógép részeinek feladata
A billenytűzet
|
Bárányok
Billentyűk gyakorlása
speciális billentyűk 1(WW)
speciális billentyűk 2(WW)
|
Billentyűzet (WW)
Fontos billentyűk (LA)
Gépelési gyakorlat
On - line színezők
|
| |
speciális billentyűk 1(WW)
speciális billentyűk 2(WW)
|
Windows ablak részei
Grafikus felület részei
|
|
Alkotás digitális eszközökkel
Paint
|
https://www.youtube.com/shorts/WezAnzYUYL0
|
|
| KÓDOLÁS HETE |
Pixel art |
|
2025. október 9. 6.a - DIGITÁLIS KULTÚRA
(ÓRASZÁM: 6. óra Cím: Szövegszerkesztés: adatbevitel; másolás; keresés; csere)
Múlt órai munka értékelése - NKP feladatsor (Zara;
I. FELADAT (amíg adminisztrálunk)
Billentyűzet fő részei (LA)
Billentyű funkciók (LA)
Beviteli segédek (NKP)
Billentyűkombinációk (LA)
II. FELADAT: Másold be az alábbi szöveget egy új word dokumentumba!
A szöveget innen töltsd le és a Letöltések mappából helyezd át s Dokumentumok/TANULÓ_FELSŐ_2025-26/6a mappába SZÖVEG
(A szöveget a Microsoft Copilot alkalmazás generálta az alábbi utasítás - promt - alapján: "Készíts összefoglalót a Shrek című film történetéből vicces stílusban, a történetet városi, modern környezetbe helyezve.")
III. FELADAT: Nevezd át a letöltött és áthelyezett dokumentumot a szokott módon: shrek_xy_10_09 !
Formázd a szöveget az itt látható minta szerint!
Betűtípus: Times New Roman
Betűméret: 12 pt (cím: 14 pt)
Cím: középre zárt, félkövér
IV. FELADAT: Válaszolj a dokumentum 2. oldalán szereplő kérdésekre.
V. FELADAT: Elmentett munkádat (ameddig jutottál) az óra végén küldd el az outlook alkalmazás segítségével! (Tárgy: Shrek; Ne felejtsd: megszólítás; közlés; elköszönés; aláírás !)
HÁZI FELADAT:
https://learningapps.org/watch?v=po6qg4xvk21
https://wordwall.net/hu/resource/78433018/informatika/billenty%c5%b1zet-gyakorl%c3%b3
Kiadványok
Tematikus gyűjtemények
|

INFORMATIKA tankönyv 4-8. osztályok részére
Letöltés PDF formátumban
|

Az általános iskolai informatika tananyag és tesztfeladatok
|
Ingyenes elektronikus tananyag |

Összefoglaló informatika alapismeretek
|
Bevezetés a digitális kultúrába (1-3. évf.)
Barangolás a digitális kultúrában (3-4. évf.)
Digitális kultúra fgy. (5-8. évf.)
|
|
FORRÁSOK
|
LearningApps =LA |
Genial.ly=G.ly |
|
|
|
|
TÉMAKÖRÖK
|
- A digitális világ körülöttünk
- A digitális eszközök használata
- Alkotás digitális eszközökkel
- Információszerzés az e-Világban
- Védekezés a digitális világ veszélyei ellen
- A robotika és a kódolás alapjai
|
- Algoritmizálás és blokkprogramozás
- Online kommunikáció
- Robotika
- Szövegszerkesztés
- Bemutatókészítés
- Multimédiás elemek készítése
- Az információs társadalom, e-Világ
- A digitális eszközök használata
|
- Algoritmizálás és blokkprogramozás
- Online kommunikáció
- Robotika
- Szövegszerkesztés
- Bemutatókészítés
- Multimédiás elemek készítése
- Táblázatkezelés
- Az információs társadalom, e-Világ
- A digitális eszközök használata
|
|
|
3.osztálytól |
4.osztálytól |
5.osztálytól |
6.osztálytól |
7.osztálytól |
8.osztálytól |
Informatika tankönyvek
|
|
|
|
Pdf |
Pdf |
Pdf |
Digitális kultúra tankönyvek
|
Pdf
Okostankönyv
|
Pdf
Okostankönyv
|
Pdf
Okostankönyv
|
Pdf
Okostankönyv
|
Pdf
Okostankönyv
|
Pdf
Okostankönyv
|
Az informatika terem rendje
|
|
Az inf.terem rendje (LA) |
|
|
|
|
A digitális világ körülöttünk
|
Régi iskola - új iskola (G.ly)
|
https://digikultura.mozellosite.com/osztalyok/4osztaly/
|
A szg. feladatai (LA) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A digitális eszközök használata
Egér- és billentyűzethasználat gyakorlásához hasznos
|
Eszközök (LA)
Inf. terem (LA)
A szg. fő részei (LA)
1. 2.
Digitális eszk. haszn. (G.ly)
|
Párkereső (LA)
A szg. fő részei (LA)
|
Eszközök (LA) |
Alapismeretek(LA) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az egér használata
|
+Scratch (G.ly)
|
|
|
|
|
|
Billentyűzet használata
|
Billentyűzet gyakorló program
|
Bill. gyak. pr. 2.
|
Tedd rendbe! |
|
|
|
Windows ablak részei
|
Kezdőképernyő (LA) |
Kezdőképernyő (LA)
Paint kezdőképernyő részei (LA)
|
Jegyzettömb kezdőképernyő részei (LA)
1. 2.
WordPad kezdőképernyő részei (LA)
|
|
|
|
Alkotás digitális eszközökkel
|
rajzoló |
Moonlight (paint)
Minta
|
ppt |
|
|
|
Szövegszerkesztés
|
|
|
|
|
TABULÁTOR
Tanulmányi verseny
Minőségi bizonyítvány
|
|
Táblázatkezelés
|
|
|
|
|
Excel (49-51) |
STATGYÜMÖLCS
formázatlan
feladatleírás 1.rész
statgyumolcs_01_28
feladatleírás 2.rész
OSZTÁLYSTATISZTIKA
feladatleírás
Segítség oszt.stat.hoz
Pixel vs vektorgrafika
|
Információszerzés az e-világban
|
|
|
Fejezetnyitó (NKP)
Mi is az a domain?
Legfelső szintű tartomány
Országkód szerinti
|
|
|
|
Védekezés a digitális világ veszélyei ellen
|
|
|
|
|
|
|
A robotika és kódolás alapjai
|
Blocky |
|
|
|
Ikongyűjtemény |
|
Képszerkesztés
|
|
|
|
|
|
|
Algoritmikus gondolkodás
Kódoljunk számítógép nélkül!
|
Algoritmizáljunk játékosan
CodyColor
|
Code Week |
Palacsintakészítés algoritmusa
Telefonhívás
Teafőzés
Rántott hús
Pixel Painter 5.a - 6.a
|
Cézár kerék1
Cézár kerék2
|
Algoritmus
Algoritmus rajzoló
Algoritmus I.
Algoritmus II.
Algoritmus III.
Kihívás I.
KihívásII.
KihívásIII.
|
Helyes sorrend |
|
|
|
|
|
|
|

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Bevezető leckék (1-14) (pdf; 2009.)
Segédletek
eKids-online Scratch oktatás
Ismerkedés a scratch környezettel
|
Megmozdulnak a szereplők
papagáj
golyó
|
Ismétlődések
kutya
Feltételek
labirintus
üzenetek
iskolaudvar
|
Ismétlődések
animált képeslap
Feltételek
labirintus2
labirintus3
Rajzoljunk
teknős
Festőablak (leírás)
Forgási stílusok (leírás)
Kinézet (leírás)
A scratch órája (leírás)
Csillagvadász
|
Ismétlődések
animált képeslap2
rajztábla
Hangok (leírás)
Változók - véletlenszám
hamihami
|
Listák
europlane
CodyColor - Scratch-ben
|
|
| Tynker |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
Szentjánosbogarak |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

LEGO Spike
|
|
Gyűjtemény
|

Bee-Bot Online
|

Edbot
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DTH
|

Városi fizika verseny 7. osztály
|

ARANYBULLA 800
|

Városi fizika verseny 7. osztály (Szabadulószoba)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FLL - 2022.
|
2022. február 11-én, Tatabányán megrendezésre került FLL verseny regionális fordulóján iskolánk csapata is részt vett. A csapat tagjai: Boda Zalán, Lesi Dorina, Mádi Levente, Tamás, Mezei Barnabás Gibárt, Rideg Izabel Nóra, Szabó Viktor Róbert, Szalontai Sámuel, Tálos László, Tilly Benjamin, Vágner Péter. Kitartó, lelkes munkájukkal hozzájárulta ahhoz, hogy az induló hat csapat közül összesítésben megkaphattuk a RISING ALL-STAR különdíjat, a robotfutamok versenyében pedig a harmadik helyet. Képek a felkészülésről és a versenyről megtekinthetők itt.
|
|
|
|
|
|
|
|
DIGITÁLIS TOLLTARTÓ
|
FIAT
EU Code Week linkgyűjtemény
Adventi naptár készítő
QR-kód generátorok: 1. 2. 3.
Puzzle készítők: 1. 2.
Dobble játék készítők: 1. 2.
Névválasztók: 1. 2.
Gondolattérképek: Mire jó? 1. 2.
Infografikák: easel.ly
Motiváló videó készítés: biteable
Mém generátor: 1. 2.
Digitális osztálytermi eszközök Időmérő
GOOGLE: Earth EarthEngine Experiments
MúzeumDigitár
Tükrözés (mobil-->)
|
|
|
Hasznos oldalak
|
Krepsz Betti - Digitális kultúra
Hópehely készítő alkalmazás
Jó minőségű ingyenes képek, videók, ikonok, zenék:
Pexels: https://www.pexels.com/hu-hu/
EduPic: http://www.edupic.net/index.html
Edupics: https://www.edupics.com/
Pixabay: https://pixabay.com/hu/
Piktogramok, ikonok: https://iconarchive.com/
Piktogramok, ikonok: https://www.flaticon.com/
ClipArt jellegű képek: http://www.clker.com/
PNG képek: http://pngimg.com/
BenSound zene: https://www.bensound.com/
MixKit: https://mixkit.co/
BBC: https://sound-effects.bbcrewind.co.uk/
Karácsonyi üdvözlőlapok írása online:https://iwishyouto.com/
Hóemberépítő: https://www.northpole.com/Clubhouse/Games/Snowman/
Firkából rajz: https://scribblediffusion.com/
Vidám kifestők: https://www.vidamkifesto.hu/
|
|
|
A flash programok futtatására egy újabb lehetőség a
https://www.mozaweb.com/hu/ mozaweb-browser
oldalról a böngésző letöltése és telepítése.
PEDIG_03_17
1. MINTA: fotó sztori - ppt + zene
2. TEMATIKUS ppt free template:
https://pptmon.com/
pl.
https://pptmon.com/space-lesson-free-presentation-template/
https://www.slidescarnival.com/tag/space/page/2
pl.
https://www.slidescarnival.com/template/rocket-and-planets-study-planner/73485
https://www.canva.com/design/DAGh6ueLqq8/I7raHtraIHIXao-z-p5sfA/view?utm_content=DAGh6ueLqq8&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=ha0917a9968
(ppt - vagy canva? Különbség!)
ppt diái (szöveg nélkül) képként is menthetők (pl. weblaphoz)
4. https://yout.com/
leírás: https://hvg.hu/tudomany/20160108_youtube_zene_letoltes_ingyen_mp3_mp4
DTH
Terv:
https://sites.google.com/view/dthmmai2025/f%C5%91oldal/3-4-oszt%C3%A1ly-t%C3%B3l
https://www.education.com/worksheet-generator/?_gl=1*1esalum*_up*MQ..*_ga*MjAzNTYxNDAxNC4xNzQyMDUwMDY3*_ga_QRNDCDR42R*MTc0MjA1MDA2Ni4xLjAuMTc0MjA1MDA2Ni4wLjAuMA..
1. Tervezz Dobble kártyajátékot! https://micetf.fr/symbole-commun/#symboles
Gyűjt össze egy mappába 31 db azonos témájú png vagy jpeg vagy gif kiterjesztésű képet!
Adj címet a gyűjteménynek!
Töltsd fel a képeket, majd töltsd le a játékot png formátumban. Nevezd át a letöltött pdf dokumentumot! A pdf fájlt küldd el nekem outlook felületen!
2. Tervezz dominó játékot canvával! Téma: a világűr.
Mikuláskövető Nearpod
5. ÉVFOLYAM 6. ÉVFOLYAM 7. ÉVFOLYAM 8. ÉVFOLYAM